Dag 34 - Reisverslag uit Portomarín, Spanje van René Sloot - WaarBenJij.nu Dag 34 - Reisverslag uit Portomarín, Spanje van René Sloot - WaarBenJij.nu

Dag 34

Door: Rene

Blijf op de hoogte en volg René

04 Juli 2015 | Spanje, Portomarín

Dag 34
Zaterdag 4 juli 2015
Goeie nacht gehad. Half 8 eruit. Als een razende douchen, inpakken, betalen en vragen of de bagage daar kan blijven, ontbijten in een cafeetje en dag naar de abdij voor een rondleiding.
De monniken waren nog niet klaar met de mis en alle pelgrims die ook mee wilden met de rondleiding (10?), zaten achterin. Marian en Wim ook. En weer een pelgrimszegen.
Het is een heel oud Benedicter klooster waar nog een paar monniken zitten. Verder een auberge, toeristenbureau, een museum, mooie muurschilderingen en een grote ruimte om dure teambijeenkomsten te houden. Prachtige kamers. Een ervan met mijn naam erop. “ Romualdus, Abt”. Tot slot van de rondgang een bezoek aan de kathedraal. Een van de pelgrims vertaalde gelukkig een aantal dingen voor ons in het Engels. Een rustige tocht naar Portomarin. Nou ja rustig! Het verkeer raast je voorbij, vrij veel heuvels maar een mooie omgeving. (Galicië is erg mooi.) We fietsen geen grote afstand (35). Even bijkomen van gisteren. In Paradela eten geroosterde paling als lunch. Heerlijk.
Als we net over de brug Portamarin binnen fietsen, zit er een groep jonge pelgrims (lopers) op de trappen van een pad. Ik kom ermee in gesprek. Ze komen uit Dubai, zijn gisteren in Sarria begonnen. Een komt oorspronkelijk uit Palestina en twee uit India. Ze zijn met een groep op weg naad SdC. Gezellig. Ze zijn verbaasd als ze over onze fietstocht horen. We zien trouwens weinig fietsers, heel veel wandelaars. Het pad van de wandelaars gaat door mooiere stukken natuur maar de paden zijn niet zo goed voor de fiets. Grit, veel op en neer en druk. Marian zou die paden wel willen volgen maar ik zie dat niet zitten. Één band en één ketting in genoeg.
Wim heeft een hele rustige camping gevonden. We overleggen over het vervolg. Het is nog ongeveer 100 km naar Santiago. We doen daar twee dagen over. Komen maandag een beetje op tijd in Santiago het plein oprijden. Daar ga ik bekijken hoe ik omga met de 100 km naar Finistere.
Ik heb een mooie kamer in een huisje naast de receptie. De was is gedaan en nu heerlijk op het terras aan het blog werken.
Eten op. Geweldig. Een soort soep met kleine bruine balletjes (Soupe Lentil)’ gebakken zalm, en fruit na. Ondertussen brengen ze een fles wijn en informeert de kok steeds hoe het gaat en of ik meer wil hebben. Koffie en een soort drankje erbij. Heel sterk. Ik zit nu al vanaf 7.30 aan tafel, lees en blog, eet en drink rustig door en het wordt maar later.
Ik stuur nu de blog weg en mocht er nog iets aardigs gebeuren dan vertel ik het morgen.
Quote:” Reizen is naar jezelf kijken, tegen een andere achtergrond”.

  • 04 Juli 2015 - 22:28

    Jan:

    Hoi pelgrim ,

    Wat heb jij al veel en vaak naar jezelf gekeken , met als achtergrond : De Waddenzee , Friesland , Nederland , België , Frankrijk ( noord , midden , zuid ) , de Pyreneeën , Spanje , Baskenland .
    Ik zou morgen het laatste "kleine" stukkie in een keer fietsen . Finisterre is een apart hoofdstuk .
    Ik hoor het morgen wel . Pak je laatste stempel in SdC . Lukt dit niet , dan krijg je hem wel van Sonja . Succes .
    Groetjes Sonja en Jan .

  • 05 Juli 2015 - 11:12

    Jos En Ineke:

    hallo Renee .
    We genieten van je mooie verhalen.
    Heel veel dingen zijn voor mij herkenbaar.
    Samos heb ik ook overnacht en het klooster bezocht.
    Heel indrukwekkend.
    Eigenlijk is de afstand naar Santiago niet meer belangrijk.
    Je moet nu genieten van elke km.
    Het is daar zo mooi.
    Volgende week ben je weer thuis met prachtige herrinneringen aan een prachtige pittige ook wel moeilijke reis.
    Je zult dit nooit meer vergeten.
    Dus blijf de laatste dagen genieten.
    Een van de hoogtepunten naast Cruz de Ferro is toch zeker Santiago.
    Prachtige stad met heel veel pelgrims en de mis in de kathedraal.
    Veel plezier nog.
    Jos en ineke

  • 05 Juli 2015 - 11:50

    Riet:


    Dag Rene,

    Je dagboek is veel en vaak gelezen, Met Santiago in zicht zullen
    zullen we het straks missen.
    Geniet en kijk wat een afstand je heb gereden.
    groetjes riet

  • 05 Juli 2015 - 13:09

    Femie Sloot:

    Hoi Rene,

    Geniet van de laatste km. Dit is het einddoel waar je zolang naar toe hebt geleefd. Dus je kunt er eventueel wel 3 dagen de tijd voor. Daar moet je ook afscheid nemen van Marian waarmee je de laatste weken hebt gefietst. Dat zal ook vreemd zijn. De abdij die je van binnen hebt gezien heb ik ook even bekeken op de p.c..
    Wat een serene omgeving. Enfin de zegen heb je nu ook gekregen voor het laatste stuk. Hier alles o.k. We zien er naar uit om je weer te zien. Hoop nog wel voordat we op vakantie gaan.
    Je belde Hans vanmorgen onder de preek. Dus de kerk genoot mee.

    Nog een reizigersspreuk: Ergens te zijn geweest, maakt menigeen gelukkiger dan er te zijn!!!

    Doordenkertje.
    Groet je schoonzussie en breurtie.

  • 05 Juli 2015 - 13:30

    Nico:

    Ik heb grote bewondering voor je,Nico .

  • 05 Juli 2015 - 15:58

    Annie En Meint.:

    Hallo Rene,
    Ik zat te kijken naar de Tour, en toen dacht ik automatisch aan jou. Dat fietsen niet mijn sport was dat wist je wel. Rene petje af voor deze onderneming. Je maakt wel het een en ander mee op deze reis en veel mensen ontmoed van diverse landen. Het zijn de laatste loodjes, die niet het zwaarst zijn volgens mij. Wij wensen je nog hele fijne dagen in Spanje en een voorspoedige terug reis naar Wolvega.
    Groetjes Annie en Meint.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

René

Ik ben 67 jaar. Sinds een jaar alleen. Twee kinderen. Jaap en Jiske met hun partners Farida en Ruud. Beide hebben twee kinderen. Bo en Dimas. Evi en Max. Ik heb 43 jaar in het onderwijs gewerkt. Sinds okt. 2010 met pensioen. Mijn bezigheden nu behelzen : passen op de kleinkinderen, begeleiding in dienst van zorginstelling Eduzon, tuinieren, lezen en trainen voor de tocht naar Santiago de Compostella. Vrij snel na het overlijden van Marijke, nam ik het besluit om naar SdC te fietsen. Om te herinneren en gedenken maar ook uit nieuwsgierigheid, om te ontdekken en om af te sluiten. Een zoektocht naar vervolg.

Actief sinds 03 April 2015
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 13735

Voorgaande reizen:

03 April 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

07 Juni 2015 - 12 Juli 2015

Santiago de Compostella

Landen bezocht: