Dag 22 (16) - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van René Sloot - WaarBenJij.nu Dag 22 (16) - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van René Sloot - WaarBenJij.nu

Dag 22 (16)

Door: Rene

Blijf op de hoogte en volg René

23 Juni 2015 | Frankrijk, Saint-Jean-Pied-de-Port

Maandag 22 juni 2015
Vanaf nu reken ik de 6 dagen van vorig jaar erbij. (St. Jacobiparochie - Ninove) dus vandaag dag 22.
Goed geslapen. Vrijwel direct na de likeur, wijn en de voortreffelijke maaltijd, ben ik in slap gevallen. Wel vergeten om een donatie te geven.
Acht uur wakker en om kwart voor acht kwam Jaap met de weerberichten voor de komende dagen hier. Warm tot zeer heet.
Goed ontbijt en al mijn vuile was hing schoon en droog over de trap. Ik ga eerst langs de refuge om wat geld te storten in de bus.
Renéé is er ook al. We praten een tijdje over de gezellige avond en over de vraag van Pieter de Belg over trouwen. Ze zit met haar dochter in een vergelijkbare situatie. Daarna maak ik nog enkele foto's van het Middeleeuwse mozaïek in de abdij.
W en M staan al klaar voor de abdij. Het wordt een pittige dag. Veel afdalingen dus ook veel...... Sommige heel zwaar. Lunch in St Palais. Onderweg ontmoeten we veel pelgrims. O.a. Een gezin in Amsterdam die al 8 maanden bezig is met een wereldreis. Ze waeren nu via de camino op de terugreis. Ze hadden een jaar verlof voor school.
Het wordt steeds steiler en heter. Tegen drie uur zijn we in St Jean le Vieux net voor St Jean Pied de Port. We ploffer neer op een terras en kunnen een hele tijd geen pelgrim meer zien of horen. D an gaan we naar de stad. Bij het pelgrimscentrum krijg ik informatie over een mogelijke slaapplaats en een stempel.
Het wordt "Zuharpeta", een bar, restaurant en Gites. Een aardige doch strenge dame regelt de zaken met mij. Ik krijg een kamer alleen i.v.m. mijn apparaat. Hoe? Gewoon een kwestie van geld. Ik bestel ook een diner en ontbijt. Het diner is gewoon wat de pot schaft. Drie gasten krijgen een tafel op het terras: een Fransman die alleen Frans spreekt, een Noor die naast Noors aardig Engels spreekt en ik als mediator er tussen. Later komen er een Duitser bij, een Kaarverdisch meisje en nog een Nederlander. We dronker een lekker glaasje wijn en het werd nog erg gezellig.
En toen snel op bed want het ontbijt was al om half 7.
Quote: 3 talen spreken is handig maar tegelijk is lastig.

  • 23 Juni 2015 - 21:32

    Jan:

    Wat zal jij het druk krijgen om al jouw contacten nog eens te bezoeken .
    Groetjes .

  • 24 Juni 2015 - 10:45

    Femie Sloot:

    Rene je bent een all round man. Je kunt met iedereen in gesprek en zo vijzel je talen ook nog eens lekker op. Pas op met het het afstappen!

    Groet uit Steenwijkerwold

  • 24 Juni 2015 - 12:02

    Bernard Munsterman:

    Super Rene advies met warm weer veel drinken geen wijn en tussen de middag goed iunchen of warm eten,dan heb je gelijk rust en als de mogelijk er is even zwemmen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Saint-Jean-Pied-de-Port

René

Ik ben 67 jaar. Sinds een jaar alleen. Twee kinderen. Jaap en Jiske met hun partners Farida en Ruud. Beide hebben twee kinderen. Bo en Dimas. Evi en Max. Ik heb 43 jaar in het onderwijs gewerkt. Sinds okt. 2010 met pensioen. Mijn bezigheden nu behelzen : passen op de kleinkinderen, begeleiding in dienst van zorginstelling Eduzon, tuinieren, lezen en trainen voor de tocht naar Santiago de Compostella. Vrij snel na het overlijden van Marijke, nam ik het besluit om naar SdC te fietsen. Om te herinneren en gedenken maar ook uit nieuwsgierigheid, om te ontdekken en om af te sluiten. Een zoektocht naar vervolg.

Actief sinds 03 April 2015
Verslag gelezen: 190
Totaal aantal bezoekers 13759

Voorgaande reizen:

03 April 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

07 Juni 2015 - 12 Juli 2015

Santiago de Compostella

Landen bezocht: