Dag 33 - Reisverslag uit Samos, Spanje van René Sloot - WaarBenJij.nu Dag 33 - Reisverslag uit Samos, Spanje van René Sloot - WaarBenJij.nu

Dag 33

Door: Rene

Blijf op de hoogte en volg René

03 Juli 2015 | Spanje, Samos


Dag 33
Vrijdag 3 juli
Goed geslapen en dat voor €5,-
Ik heb mijn belangrijke spullen in de stuurtas. Die heb ik vannacht aan de muurkrant vast gemaakt aan het bed. Er sliep een minder aangenaam Spaans mannetje naast me dat de hele avond al rond om me heen liep. Hij begon steeds Spaans tegen me te brabbelen en wilde mij (en anderen) steeds een hoed verkopen. Nou ja, geen goed gevoel.
De Spanjaarden zijn erg vriendelijk, behulpzaam en groeten altijd. Er zijn natuurlijk overal zwarte schapen.
Om 9 uur staan we klaar voor vertrek. Marian en Wim hebben niet goed geslapen. Veel te warm. Later die nacht wordt het frisser. Als we vertrekken is het niet warm. Wordt later wel anders.
Het wordt een pittige dag. In deze streken van Spanje zijn weinig campings. Dat weet ik nog omdat toen Marijke en ik hier waren, we uiteindelijk er een vonden bij Ponferrada en maakten we dagtochten o.a. naar Santiago. We fietsen dwars door Ponferrada. Ik herken de burcht en de brug waar onze camper geparkeerd stond. We scoren in de kerk een stempel. Mijn Credential is vol. Ik ben nu op de voorkant begonnen.
We fietsen naar Cacabelos. Daar heb toen gefietst voor boodschappen. De camping van toen vind ik niet. Ook niet echt gezocht. Wel koffie gedronken bij een café dat me bekend voor kwam. Daar een echt pelgrimgsgesprek gehad met een Ier, een Italiaan en een Noorse. De Italiaan vertelde me over zijn onvrede die hij voelde over zijn leven in Italië. Het waren allemaal lopers die veel last blaren hadden. Een andere caminowereld.
Een kleine lunch in Villafranca de Bierzo een kleine lunch en gekletst met Oostenrijkers.
Dan komt de Cebreiro. Een echte puist. Hij heeft een lange aanloop (15 km) met steile stukken. Met veel moeite en een zo’n die er maar op los brandt, komen we boven. (1300 M)
Dan dènk je dat je er bent maar dan volgen daarboven een een aantal beste puistjes. We hebben het wel gehad.
De afdaling is steil. De harde wind en mijn bagage zorgen er voor dat het een moeilijke afdaling wordt. Ik ben blij dat de remmen weer in orde zijn. Ik gebruik ze volop. Wim heeft ondertussen gebeld. Geen camping, wel een plek waar hij mag staan.dat is in Samos. Dat betekent voor ons wel mooi dat er nog 10 km bij komen. Totaal 100 km. Half 7 in Samos. Ik heb snel een kamer. Een snelle douche en dan om half 8 naar de Vespers. Dat is een soort korte mis, met 11 mensen (monniken) op het altaar en 40 in de kerk. Ik volg het slecht. Er was een nawoord en ik begreep dat het voor de pelgrim bedoeld was. Na de dienst spreek ik 2 dames aan met de vraag of zij wisten wat de monnik had verteld. Het waren een Roemeense moeder en dochter. De dochter sprak goed Engels en Spaans en zij vertelde me over het laatste deel van de dienst. Zij gingen lopend naar SdC en waren gestart in St. Jean Pied de Port. Pelgrims maken gemakkelijk en snel contact met elkaar.
Lekker gegeten in de bar hiernaast. Morgen gaan wij eerst het klooster bezoeken (9 uur). De dagtocht morgen wordt korter. We gaan ervan uit dat we nog 3 fietsdagen nodig hebben om SdC. te bereiken. Trusten.
Quote: De Ier in Cacabelos. “ The real Camino starts, when hou stop Biking.

  • 04 Juli 2015 - 11:50

    Jan:

    "Whe you stop biking now , you get nowhere ".
    Dus nog even doorfietsen .
    Nog ong. 100 km en je kunt het wierookvat gaan zwaaien .
    Petje af .
    Groetjes van Sonja en mij .

  • 04 Juli 2015 - 11:58

    Jan:

    Whe =when
    sorry
    gr

  • 04 Juli 2015 - 14:11

    Femie Sloot:

    Hoi Rene,

    Ditwas al weer een zware rit en dan ook nog die 10 km extra! Lijkt me frusterend ben je er bijna en dan moet je nog 10km. Dat is van hier tot aan de Blesbrug. En dan in die hitte. Goed dat je nog even in de kerk bent geweest, heb gelezen dat bijna alle pelgrims daar naar toe gaan. Heb een heel mooie site gevonden en kan je nu nog beter volgen op je rit. Jammer dat ik dat nu pas heb gevonden. Rene het eind is in zicht. Ruikt het(IJzeren)paard de stal al? Laat dan alles maar los.(GPS) Want dan kom je er blindelings.!

    Vond nog een mooie reizigersspreuk: Reizen is naar jezelf kijken tegen een andere achtergrond!


    Het is hier nu 36gr. Pfffffff We bivakeren gewoon binnen.

    Groeten je schoonzus en breurtie.xxxx

  • 04 Juli 2015 - 19:41

    Thecla:

    Wij lezen met veel interresse en plezier jou verslagen. Een mooie maar ook een heftige reis. Nog een paar pittige dagen en dan de victorie. Het ga je goed. Een kus van je zus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

René

Ik ben 67 jaar. Sinds een jaar alleen. Twee kinderen. Jaap en Jiske met hun partners Farida en Ruud. Beide hebben twee kinderen. Bo en Dimas. Evi en Max. Ik heb 43 jaar in het onderwijs gewerkt. Sinds okt. 2010 met pensioen. Mijn bezigheden nu behelzen : passen op de kleinkinderen, begeleiding in dienst van zorginstelling Eduzon, tuinieren, lezen en trainen voor de tocht naar Santiago de Compostella. Vrij snel na het overlijden van Marijke, nam ik het besluit om naar SdC te fietsen. Om te herinneren en gedenken maar ook uit nieuwsgierigheid, om te ontdekken en om af te sluiten. Een zoektocht naar vervolg.

Actief sinds 03 April 2015
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 13730

Voorgaande reizen:

03 April 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

07 Juni 2015 - 12 Juli 2015

Santiago de Compostella

Landen bezocht: