Dag 36 - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van René Sloot - WaarBenJij.nu Dag 36 - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van René Sloot - WaarBenJij.nu

Dag 36

Door: Rene

Blijf op de hoogte en volg René

07 Juli 2015 | Spanje, Santiago de Compostella

Dag 36
Maandag 6 juli 2015
Goed geslapen. Jaap een goeie reis toegezwaaid op zijn weg naar Tenerife.
Ik heb me na het douchen flink ingesmeerd met het paardenmiddel van de Welkoop. Mijn knieën zijn stijf en stram. Ik weet al dat ik niet doorga naar Fisterra. Donderdag terug, als Jiske tenminste een ticket weet te bemachtigen.
We vertrekken om 9 uur. Het wordt een bijzonder mooie tocht. Door het mooiste gedeelte van Galicië. Na een onrustig begin langs de drukke AC 240, gaat de rest over kleine en rustige wegen. Wel veel en lastige heuvels. Gelukkig weinig toeristische pelgrims op de weg.
Marian en ik hebben tijdens de lunch een laatste gesprek over het caminogebeuren. Vlak voor SdC een hele steile klim, om het af te leren denk ik.
En dan de entree op het plein voor de kathedraal. Er waren vrij veel mensen. Dat betekende een vrij anonieme opkomst voor ons. De ontvangst door Wim werd daarom een groots iets. Champagne, gebak, een caminoschelp omgehangen en video-opnamen voor het thuisfront. Het voelde allemaal goed aan. We zitten zo met zijn drieën een hele tijd op het plein. Er zijn vrij veel en zwaar bewapende agenten op het plein. Waarschijnlijk een bommelding.
Marian en ik bezoeken daarna de kathedraal. Wanneer het wierookvat gezwaaid wordt in onbekend.
We gaan op zoek naar de officiële beloning: De Compostela. Het kantoor vinden we snel maar de wachtende rij is veel te lang. Morgen maar. Achter dat kantoor staat het gebouw “Huiskamer der lage landen”. Nederlanders en Vlamingen kunnen daar bijkomen, vragen stellen en advies krijgen. Bemand door leden van het Nederlands Genootschap van SdC.
Marian en Wim gaan nu naar de camping en ik naar het hotel “Mexico” dat de huiskamer voor mij besproken heeft. Makkelijk gevonden. Ingecheckt, uitgepakt en heerlijk gedoucht. Morgen ga ik verder met het bedrijf dat het terugbrengen van de fiets verzorgd. Soeters.
Tegen de avond loop ik terug naar het oude deel van SdC. Genieten op het plein, naar de kathedraal (er is daar een mis gaande) en dan wat eten. De kathedraal zat stampvol. Ik informeer bij een secrurety of het wierookvat vanavond geslingerd wordt. Hij wist het niet. Ik gok erop en blijf. En ja hoor, het gebeurd. Geïnteresseerden moeten de video maar eens bekijken. Dan zoek ik een eettent. Het is nog steeds lekker weer en wil buiten eten. In een smal straatje is een tafel vrij. Ik ga er zitten. Naast mij zit een vrouw, ook alleen, te eten. We komen al snel aan de praat. Ik zag (voelde) dat zij ook een pelgrim is. Het wordt een bijzonder leuk gesprek. Patricia komt uit Brazilië en heeft de Portugese camino gelopen. Morgen gaat ze via Madrid weer terug naar Brazilië. Ik kom bij haar aan tafel te zitten en praten uren over haar en mijn ervaringen van de camino. Zij loopt voor de tweede keer.
Het is gezellig en bijzonder. Er komt een groepje muzikanten bij ons tafeltje. Een van die groep is een Braziliaanse vrouw. Patricia en zij praten een tijdje en de muzikanten spelen en zingen naast ons. Wat een leuke sfeer. Jaap belde en ik vertel later over mijn kinderen en kleinkinderen. Ik laat het fotoboekje zien dat ik voor de reis van Jaap en Jiske gekregen had.
Patricia is 44 en gaat volgende jaar 2 Braziliaanse kinderen adopteren.
Het eten is op, ik ben moe (en zij ook) en we lopen een deel gezamenlijk naar onze hotels. Weer een verwonderlijke ontmoeting. Ik ben hier nog twee dagen. Ik ben benieuwd wat er allemaal nog gebeurd. Misschien ga ik, op advies van Patricia, met de bus naar Finisterra.
Ik zie wel. Nu slapen.
Quotes: “Live Life to the Max”. “You recognize the pelgrim by the light in his Eyes”.
“When the dust settles”.

  • 07 Juli 2015 - 09:50

    Lammert Em Lies:

    Gefeliciteerd, dank voor de mooie verslagen. We hebben er iedere dag weer uitgekeken en zo ook het weer een beetje herbeleeft van oh ja, daar zijn wij ook, etc.etc. Geniet van je laatste dagen en goede reis naar huis en tot spoedig ziens!

  • 07 Juli 2015 - 10:15

    Jan:

    Gefeliciteerd met deze enorme en prachtige prestatie .
    Wij hebben je met veel plezier gevolgd en zagen je op het plein .
    Het puntje van Finisterre zou ik toch even bekijken . Volgens internet is het daar de moeite waard .
    Sonja had nog een lange quote die ze aan jou kwijt wilde .
    "Live isn't about waiting for the storm to pass , it's about learning to dance in the rain ".
    Wij wensen je nog een fijne tijd in SdC en een goede terugreis .
    Doe nogmaals de groeten aan M en W en feliciteer haar ook met deze prestatie .
    Wat zal jij deze reis nog vaak meemaken . Iedere keer het verhaal vertellen en de foto's bekijken zal een herbeleving zijn .
    Tot ziens in aug.
    Groetjes Sonja en Jan .
    Quote : " it is a never ending story ".

  • 07 Juli 2015 - 10:42

    Thecla:

    Gefeliciteerd. Een top prestatie!Nog een paar mooie dagen en dan een goede reis naar huis. We hopen je gauw te zien en je verhalen te horen. Liefs van Thecla.

  • 07 Juli 2015 - 11:02

    Riet:


    De eind zegen in de kathedraal.

    Mijn waardering,ook voor Marian.

    groetjes riet.

  • 07 Juli 2015 - 12:07

    Femie Sloot:

    Hoi Rene,

    Fijn dat je gisteren nog een mooie dag hebt gehad. Dat je ook nog beloond bent met wierook is natuurlijk de kers op de taart. Volgens mij ben je helemaal bekeerd. Ben benieuwd naar de video en je verhalen. Blij dat je donderdag thuiskomt. dan zien we je nog in ieder geval voor dat wij op vakantie gaan. De koffie staat klaar!

    Groet je schoonzussie en breurtie.!

  • 07 Juli 2015 - 13:15

    Jaap&Femie:

    Hallo René
    Gefeliciteerd. Super mooi verhaal,vele mooie herinnering neem je mee terug.
    Sterkte met de terugreis en het weer wennen in Nederland.

    Groetjes Jaap&Femie

  • 07 Juli 2015 - 13:53

    Sarissa :

    Lief oompje,

    Super gedaan allemaal. Het is enorm leuk om te lezen hoe je deze uitdaging bent aangegaan én hebt overwonnen! Fantastisch, respect.

    Geniet nog van de laatste dagen in Spanje en veilige terugreis. Tot snel!

    Kus, Sarissa en Quentin

  • 07 Juli 2015 - 15:13

    Jan En Rita:

    Lieve Rene,
    Gefeliciteerd met het voltooien van deze prachtige reis. Wat een belevenis en wat een prestatie! Het is bijzonder om via je verhalen deelgenoot te zijn. Dank je daarvoor!
    Een lieve groet van Jan en Rita, we hopen je snel weer te zien!

  • 07 Juli 2015 - 20:04

    Charlotte:

    Hoi René.
    Wat een fantastische reis heb je gemaakt. Echt grandioos. En moedig dat om te doen. Ik heb genoten van je verslagen. Goed van je om dat elke dag weer zo uitgebreid zodat ik je dagen goed kon meebeleven.
    Veel plezier morgen als je naar Finisterre gaat, dat zou een mooi eind van je reis zijn.

    Groetjes Charlotte

  • 07 Juli 2015 - 20:38

    Geesje:

    Gtvavbergensloot

  • 07 Juli 2015 - 20:45

    Geesje:

    Hoi Rene

    Gefeliciteerd met het behalen van je eind doel s d c wat een geweldige prestatie, je mooie reis verhalen met veel plezier gelezen.
    Een goeie reis terug. Gr. Geesje.

  • 07 Juli 2015 - 21:57

    Ben:

    Beste Rene,
    Jouw oogst: een schat aan ervaringen, bijzondere ontmoetingen, de natuur in al zijn vormen, mensen die je dichtbij en veraf gevolgd hebben, een finish en tegelijk een start...
    We horen graag na onze vakantie jouw verhalen... en misschien nog wel een boompje kaarten.
    Goede reis terug!
    Annemarie en Ben

  • 07 Juli 2015 - 23:01

    Ben Schulte:

    Proficiat, René, je hebt je doel bereikt. En hoe!
    Geniet nog van deze dagen in Santiago!
    En als je je "bagage" inpakt: Neem mee je kostbare ervaringen/herinneringen van deze bijzondere reis. Sla ze op in je brein als een waardevolle verhalenbundel, waar je steeds weer uit kunt putten. Laat achter de "ballast", die je ongetwijfeld ook bij je gedragen hebt.
    Een goede terugreis en besef ook bij thuiskomst: "Alleen is niet alleen"! Ook hier in Nederland zullen weer interessante ontmoetingen plaats (kunnen) vinden!!
    Na je rustperiode thuis treffen we elkaar wel weer.
    Betty en Ben S., Black Lake.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

René

Ik ben 67 jaar. Sinds een jaar alleen. Twee kinderen. Jaap en Jiske met hun partners Farida en Ruud. Beide hebben twee kinderen. Bo en Dimas. Evi en Max. Ik heb 43 jaar in het onderwijs gewerkt. Sinds okt. 2010 met pensioen. Mijn bezigheden nu behelzen : passen op de kleinkinderen, begeleiding in dienst van zorginstelling Eduzon, tuinieren, lezen en trainen voor de tocht naar Santiago de Compostella. Vrij snel na het overlijden van Marijke, nam ik het besluit om naar SdC te fietsen. Om te herinneren en gedenken maar ook uit nieuwsgierigheid, om te ontdekken en om af te sluiten. Een zoektocht naar vervolg.

Actief sinds 03 April 2015
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 13702

Voorgaande reizen:

03 April 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

07 Juni 2015 - 12 Juli 2015

Santiago de Compostella

Landen bezocht: